انشعابات سرخرگ آئورت

سرخرگ آئورت بزرگ ترین سرخرگ موجود در بدن ما هست.

این سرخرگ از بطن چپ میاد بیرون و به کل بدن خونرسانی میکنه. ما میخایم از صفرش بریم تا صدش!!!

ابتدای آئورت

در قسمت ابتدایی سرخرگ آئورت دریچه سینی شکل وجود داره که این دریچه از سه قطعه تشکیل شده. دریچه سینی به سمت سرخرگ باز میشه و فقط زمانی باز هست که بطن منقبض میشه. یعنی وقتی انقباض بطن صورت میگیره خون با فشار بسیار زیاد میاد و وارد سرخرگ آئورت میشه. در این هنگام هست که دریچه سینی آئورت باز میشه.

قوس آئورت

آئورت که کمی از قلب فاصله گرفت بالای قلب یه قوسی میزنه که بهش میگیم قوس آئورت. از این قوس سه تا انشعاب خارج میشه که مسئول خونرسانی به اندام های فوقانی بدن هستن.

انشعاب کرونری

قبل از قوس آئورت، از ابتدای این سرخرگ یه انشعابی کوچولو موچولویی خارح میشه که بهش میگیم انشعاب کرونری. این انشعاب به کل قلب خونرسانی میکنه و سلول های قلب رو تغذیه میکنه.

زیر قوس آئورت چه خبره؟!

زیر قوس آئورت هم سرخرگ ششی که از بطن راست خارج شده؛ به دو انشعاب تقسیم میشه که یکیش میره به شش راست و اون یکی میره به شش چپ.

ادامه سرخرگ آئورت

سرخرگ آئورت در ادامه میاد به قسمت های تحتانی بدن. برای این که این سرخرگ از بخش سینه ای به بخش شکمی وارد بشه از یه سوراخی که در پرده دیافراگم(میان بند) قرار داره عبور میکنه.

انشعاب سرخرگ آئورت

در ادامه این سرخرگ بین دو تا نیم لگن به دو تا انشعاب تقسیم میشه که یکی از این انشعابات میره به پای چپ و اون یکی انشعاب میره به پای راست…

ویدیو زیر رو در مورد سرخرگ آئورت از دست نده

zistbama وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *