رشته های کشسان و ماهیچه در سرخرگ های کوچک

سرخرگ ها در بدن وظیفه خونرسانی به بافت ها و اندام های مختلف رو بر عهده دارن.

سرخرگ آئورت بزرگ ترین سرخرگ موجود در بدن ما هست که رفته رفته در کل بدن پخش میشه و از این سرخرگ انشعابات کوچک تر به وجود میاد که به کل بدن خونرسانی میکنه.

همه سرخرگ ها دارای سه تا لایه در دیواره خود هستن که شامل لایه بیرونی از جنس بافت پیوندی – لایه میانی از جنس بافت ماهیچه ای – لایه درونی از جنس بافت پوششی هست.

در لایه میانی علاوه بر اینکه ماهیچه دیده میشه میتونیم رشته های کلاژن رو هم مشاهده کنیم.

تنظیم خون بافت ها

سرخرگ های کوچک وظیفه اصلی تنظیم خون ردر بافت رو بر عهده دارن. یعنی این سرخرگ های کوچک هستن مه می تونن مقدار خون ورودی به یه بخش از بدن رو کم یا زیاد کنن.

مثلا فک کنین شما فعالیت با دستتون زیاد هست و کاردستی زیاد میسازین!!! در نتیجه خون زیادی هم باید به دست شما برسه. در نتیجه سرخرگ های کوچک میان خون بیشتری رو به این قسمت هدایت می کنن

حالا چجوری؟!

سرخرگ های کوچک ماهیچه های صاف خودشون رو استراحت میدن در نتیجه این سرخرگ ها گشاد میشن. وقتی گشاد شدن خون بیشتری به بافت یا اندام میاد و خونرسانی به سلول ها انجام میشه.

در سرخرگ های کوچک رشته های کشسان زیاد هست یا ماهیچه صاف؟!

هر چقدر به سمت سرخرگ های کوچیک حرکت میکنیم از میزان رشته های کشسان لایه میانی کاسته میشه و به میزان ماهیچه صاف لایه میانی افزوده میشه

دلیل این اتفاق هم این هست که سرخرگ کوچک چون وظیفه اصلی تنظیم خون بافت رو بر عهده داره به همین خاطر باید سریع منقبض بشه یا سریع استراحت کنه که تنظیم خون افت ها رو انجام بده. برای انقباض و استراحت هم نیاز بیشتری به ماهیچه صاف داره.

دقت داشته باشین که به طور کلی ماهیچه صاف سرخرگ آئورت نسبت به سرخرگ های کوچک بیشتر هست چون آئورت اندازه بیشتری داره اما دقت کنین اگه نسبت بگیریم در هر یک از این رگ ها، نسبت ماهیچه صاف به رشته های کشسان در سرخرگ های کوچک بیشتر هست.

zistbama وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *