سیتوکین، پیک های شیمیایی ترشح شده از ماکروفاژ ها

ماکروفاژ یا درشت خوار ها جز سلول هایی از بدن هستند که وظیفه اصلی آن ها بیگانه خواری هست. یعنی ذرات بیگانه ای که به بدن وارد می شود را از بین می برند.

اما در کنار بیگانه خواری این سلول ها موادی از خود ترشح می کنند که در دفاع ایمنی دارای نقش است.

چه زمانی این مواد ترشح می شود؟

اگر به دلیل بریدگی یا هر عامل دیگری میکروب ها به زیر پوست نفوذ کنند، ماکروفاژ ها و سلول های آسیب دیده دیواره مویرگ موادی از خود ترشح می کنند که گلبول های سفید را به محل آسیب دیده فرا می خواند تا مبارزه با میکروب ها با شدت بیشتری صورت بگیرد.

ترشحات ماکروفاژ هورمون نیستند.

دقت داشته باشید ترشحاتی که از ماکروفاژ به خون وارد می شود جز هورمون ها محسوب نمی شود بلکه نوع خاصی از مولکول ها می باشند که به آن ها سیتوکین گفته می شود.

سیتوکین چی هست؟

اسم این مولکول ها در کتاب های درسی آورده نشده است اما به این مولکول ها هشدار دهنده نیز گفته می شود. سیتوکین ها از ماکروفاژ و لنفوسیت های کشنده نیز ترشح می شود.

اگه بخای در مورد سیتوکین بیشتر بدانی…

سیتوکین‌ها مولکول‌های پروتئینی هستند که از سلول‌های مختلف بدن ترشح می‌شوند و به عنوان پیام‌رسان‌های میان سلول‌ها عمل می‌کنند. سیتوکین‌ها نقش مهمی در کنترل واکنش‌های ایمنی، التهابی، خون‌سازی و زخم‌التیامی دارند. سیتوکین‌ها بر اساس سلول‌های ترشح‌کننده، سلول‌های هدف و عملکرد به چند گروه مانند اینترلوکین، کموکاین، اینترفرون و فاکتور نکروز تومور تقسیم می‌شوند. سیتوکین‌ها با اتصال به گیرنده‌های خاصی روی سطح سلول‌ها، تغییراتی در رفتار، رشد، تمایز یا مرگ سلول‌ها ایجاد می‌کنند. تعادل بین سیتوکین‌های التهابی و ضدالتهابی برای حفظ سلامت بدن ضروری است و اختلال در این تعادل می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف شوn.

fdبیشتر بدانید بود جدی نگیرید

در ارتباط با ماکروفاژ ها پست زیر رو حتما بخون

آیا ماکروفاژ ها در خون دیده می شوند؟

zistbama وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *